Anneke van Hoek-Engelen stelt zich voor aan parochie


"Beste medeparochianen,

Misschien heeft u tijdens één van de kerstvieringen pastoor Mesch bij de mededelingen horen zeggen dat ik op 21 januari van bisschop De Korte de aanstelling tot catechist krijg? Met een zending voor onze parochie voor vier jaar.

Paus Franciscus heeft in mei 2021 de bediening tot catechist ingesteld en in ons bisdom ben ik, samen met 2 andere vrouwen, de eerste die deze aanstelling, in de nieuwe vorm, krijg.

Ik heb daarvoor een opleiding tot catechist gevolgd aan het Bonefatiusinstituut op het St. Janscentrum in ’s-Hertogenbosch.

In een eerdere uitgave van de Kerkbode ben ik hierover geïnterviewd, en kortgezegd heb ik me de afgelopen 5 jaar mogen verdiepen in veel verschillende kanten van ons katholieke geloof. Allerlei vakken, sommige redelijk praktisch zoals Bijbelexegese, sacramentenleer, didactiek, schrijven van een overweging. Sommige theologisch/filosofisch zoals Christologie, fundamentele theologie, scheppingsleer & eschatologie.

Een vak wat me het laatste jaar aansprak was ecclesiologie & oecumene, waar we leerden en spraken over de vraag: wat is de Kerk?

Ook de nieuwste ontwikkelingen over de synodale weg kwamen ter sprake.

Het vak sociale leer van de Kerk vond ik heel boeiend en geeft veel mogelijkheden om de verbinding met de seculiere maatschappij te maken. Eén van de vier pijlers is solidariteit en de basis zijn de woorden van Jezus: “Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan” Mat 25, 40. 

Deze vele vakken hebben mij gevormd en vooral verdieping gegeven in mijn geloof. 

Maar wat wordt nu mijn taak als catechist? Als je de officiële documenten er op naslaat dan is een catechist iemand die, gerijpt door een voorafgaande ervaring in catechese, op meer specifieke wijze de dienst van de verkondiging verricht. Het is iemand die – onder leiding van de gewijde bedienaren – initiatie begeleidt, een vormingstaak heeft en/of aan wie de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van alle catechetische activiteiten wordt toevertrouwd. (Liturgische documentatie 17).

Dat laatste is waar pastoor Mesch mij voornamelijk voor heeft gevraagd. Hoe ik daar vorm aan geef dat zal in de toekomst duidelijk worden.

Ik blijf me inzetten voor de communievoorbereiding en wil graag samen met andere vrijwilligers werken aan onze “Kerk”. Een Kerk die alle gedoopten samen vormen, met Christus aan het hoofd. Ik wil Hem volgen door zijn handen te zijn.

Alleen kan ik slechts een beetje, maar met de hulp van de heilige Geest, met de pastoor en de kapelaan en met andere vrijwilligers hoop ik, op welke manier dan ook jullie, parochianen, te ondersteunen.

Anneke van Hoek-Engelen"